Sociala medier i undervisningen

Tillsammans med två elever på Kungsmadskolans handelsprogram inspirationsföreläste jag den 27 oktober om sociala medier i undervisningen i samband med den Digitala kompetensdagen på Linnéuniversitetet. Fokus för föreläsningen låg på elevernas erfarenheter.

I cirka fem år har jag tillsammans med elever och kollegor arbetat aktivt med hemsidor, bloggar och sociala medier i undervisningen. Innehållet har varit kopplade till kursmålen för i första hand entreprenörskap, näthandel, information och kommunikation samt medier,samhälle &kommunikation.

Utifrån den utvärdering jag gjort av  kunskaperna uppger eleverna att de lärt sig mer om:

  • Design av hemsidor
  • Konsekvenser av olika former av publicering och
    hur man bör agera på nätet
  • Regler och lagar vid publicering på nätet
    (upphovsrätten, personuppgiftslagen)
  • Källkritik
  • Hur man kan synliggöra sitt arbete via internet och sociala medier och vad man ska tänka på när man gör det.
  • Språkets betydelse (stilistiskt, grammatiskt, ordval, innehåll, budskap, målgrupp

Ett av elevprojekten har uppmärksammats av Webbstjärnan, vilket du kan läsa mer om i inlägget Webbstjärnan skapar motivation.

I våras placerade sig fyra av elevernas sajter på topp 100 hos Webbstjärnan (över 2000 bidrag). En sajt gick dessutom vidare till final i kategorin entreprenörskap.

Inspirationsföreläsningen på Linnéuniversitetet uppmärksammades av Smålandsposten.

digitalkompetens