Tillsammans med två elever på Kungsmadskolans handelsprogram inspirationsföreläste jag den 27 oktober om sociala medier i undervisningen i samband med den Digitala kompetensdagen på Linnéuniversitetet. Fokus för föreläsningen låg på elevernas erfarenheter.
I cirka fem år har jag tillsammans med elever och kollegor arbetat aktivt med hemsidor, bloggar och sociala medier i undervisningen. Innehållet har varit kopplade till kursmålen för i första hand entreprenörskap, näthandel, information och kommunikation samt medier,samhälle &kommunikation.
Utifrån den utvärdering jag gjort av kunskaperna uppger eleverna att de lärt sig mer om:
- Design av hemsidor
- Konsekvenser av olika former av publicering och
hur man bör agera på nätet - Regler och lagar vid publicering på nätet
(upphovsrätten, personuppgiftslagen) - Källkritik
- Hur man kan synliggöra sitt arbete via internet och sociala medier och vad man ska tänka på när man gör det.
- Språkets betydelse (stilistiskt, grammatiskt, ordval, innehåll, budskap, målgrupp
Ett av elevprojekten har uppmärksammats av Webbstjärnan, vilket du kan läsa mer om i inlägget Webbstjärnan skapar motivation.
I våras placerade sig fyra av elevernas sajter på topp 100 hos Webbstjärnan (över 2000 bidrag). En sajt gick dessutom vidare till final i kategorin entreprenörskap.
Inspirationsföreläsningen på Linnéuniversitetet uppmärksammades av Smålandsposten.