Reflekterande undervisning i praktiken

Reflekterande undervisning.När blir kunskapen en integrerad del av en själv?

För att man ska få möjlighet att lära sig behöver vi möta lärare som kan se vad vi kan och vad vi vill. Vi behöver lärare som kan engagera, motivera och inspirera, som kittlar vår nyfikenhet.

Reflekterande undervisning

En avgörande faktor i all undervisning är att kunna möta eleven där hen är. Läraren behöver få kunskap om förförståelsen för ord och begrepp hos eleven för att utifrån dem kunna gå vidare. Först då kan eleven växa genom sitt lärande. All god undervisning bygger enligt min uppfattning på empati för de elever jag som lärare möter. Ska jag som lärare kunna nå fram med ny kunskap måste jag veta var min elever befinner sig och förstå hur hen tänker. Det kräver tid för möte och vilja till förståelse hos både lärare och elev.

Att arbeta som lärare innebär att vara ständigt reflekterande. Jag behöver förhålla mig till ny kunskap och förmå omvandla den på ett begripligt sätt för dem jag ska möta. Det innebär också att jag behöver besitta en vilja att förstå mina elever, leva mig in i deras tankesätt, normer, värderingar, språk och begreppsapparat. Har jag inte denna vilja blir jag bara en maktmänniska.

Undervisning handlar om relationer, om förståelse och om reflektion.

En reflekterande undervisning kräver därför lyhördhet för sig själv och för sina elever. Då börjar kunskapen leva, levande undervisning