Undervisa om sociala medier

I dagarna släpptes Medieutredningens delbetänkande. Ett slutbetänkande kommer att lämnas i april 2016.

I betänkandet framgår bland annat att medborgarna på kort tid har förändrat sina nyhetsvanor. Den yngre generationen konsumerar en hel del av sina ”nyheter” via sociala medieplattformar. Det är en riskfaktor för demokratin ur flera aspekter. En fråga jag ställer mig efter att ha läst stora delar av utredningen är vad som händer med källkritik, objektivitet och saklighet i nyhetsförmedlingen när sociala medier, som Facebook, blir den yngre generationens starkaste nyhetskällor?

Frågan är angelägen och har stor betydelse för demokratin. Fler behöver bli medie- och informationskunniga för att fler röster ska komma fram. Kunskap om källkritik och mediernas arbetssätt och villkor är en motkraft till att låta rykten och åsikter skapa den grund för vilken vi skapar vår verklighetsbild.

Till hemsidan för Medieutredningens delbetänkande?

Mer Facebook i undervisningen

I veckan publicerades också en artikel i Lokaltidningen Växjö där jag berättar om värdet av att arbeta med sociala medier i undervisningen. Du har möjlighet att läsa artikeln via Lokaltidningen Växjö under rubriken Mer Facebook i undervisningen. Tidigare har i samma fråga också en artikel i Smålandsposten publicerats, kopplad till inspirationsföreläsning i samband med digitala kompetensdagen i Växjö, se Sociala medier i undervisningen.

sociala medier i skolan